Kućni red

Sadržaj

 

  1. I. … OSNOVNE ODREDBE

 

  1. II. . PONAŠANJE ZAPOSLENIH

 

III. PONAŠANJE UČENIKA

 

  1. IV. PONAŠANJE RODITELJA UČENIKA I TREĆIH LICA

 

  1. V. . ZAVRŠNE ODREDBE

 

 

 

 

 

 

 

OSNOVNA ŠKOLA

«JOVAN POPOVIĆ»

Broj:______________

Datum:08. 05. 2018. godine

 

Na osnovu čl. 109. i 119. stav 1. tačka 1) Zakona o osnovama sistema obra­zo­vanja i vaspitanja („Službeni glasnik RS“, broj 88/17) i člana 69. stav 1. tačka 1) Statu­ta Osnovne škole „Jovan Popović“  u Inđiji  (u daljem tekstu: Škola), Školski odbor Škole, na sednici održanoj 08.05.2018. godine, jednoglasno je doneo:

 

P R A V I L A   P O N A Š A NJ A   U   Š K O L I

 

  1. OSNOVNE ODREDBE

Član 1.

Pravilima ponašanja u Školi (u daljem tekstu: Pravila) uređuje se pona­ša­nje i međusobni odnosi zaposlenih, učenika, roditelja odnosno drugih zakonskih zastupnika učenika (u daljem tekstu: roditelji) i trećih lica u Školi.

Član 2.

Poštovanjem Pravila obezbeđuje se uspešno odvijanje obrazovno-vaspitne de­lat­nosti Škole, poboljšavaju se radna disciplina i bezbednost u Školi, čuvanje škol­ske imovine i imovine učenika, zaposlenih, roditelja i trećih lica i do­prinosi se povećanju ugleda Škole.

Član 3.

U Školi se neguju odnosi međusobnog razumevanja i uvažavanja ličnosti učenika, odraslih, zaposlenih i roditelja.

Zaposleni imaju obavezu da svojim radom i ukupnim ponašanjem doprinose razvijanju pozitivne atmosfere u Školi.

Član 4.

U Školi su zabranjene diskriminacija i diskriminatorsko postupanje, kojim se na neposredan ili posredan, otvoren ili prikriven način, neopravdano pravi razlika ili nejednako postupa, odnosno vrši propuštanje (isključivanje, ogra­ničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lice ili grupe lica, kao i na članove njihovih porodica ili njima bliska lica na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, statusu migranta, odnosno rase­ljenog lica, nacionalnoj pripadnosti ilietničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, imovnom stanju, socijalnom i kulturnom poreklu, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstve­nom stanju, smetnji u razvoju i invaliditetu, bračnomi porodičnom statusu, osuđi­vanosti, starosnom dobu, izgledu, članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima, kao i po drugim osnovima utvrđenim zakonom kojim se propisuje zabrana diskriminacije.

Ne smatraju se diskriminacijom posebne mere uvedene radi postizanja pune ravnopravnosti, zaštite i napretka lica, odnosno grupe lica koja se nalaze u nejednakom položaju.

Škola je dužna da preduzme sve mere propisane zakonom kada se posumnja ili utvrdi diskriminatorno ponašanje u Školi.

Prepoznavanje oblika diskriminacije od strane zaposlenog, učenika, rodi­telja ili trećeg lica u Školi vrši se na osnovu bližih kriterijuma koje zajednički propisu­ju ministar nadležan za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: ministar) i ministar nadležan za ljudska i manjinska prava.

Član 5.

U Školi su, premaza poslenom, učeniku,roditelju ili trećem licu, za­bra­njeni:

1) diskriminacija i diskriminatorno postupanje;

2) fizičko, psihičko, socijalno, seksualno, digitalno i svako drugo nasilje;

3) zlostavljanje i zanemarivanje;

4) ponašanje koje vređa ugled, čast ili dostojanstvo;

5) stranačko organizovanje i delovanje.

Član 6.

Pod nasiljem i zlostavljanjem podrazumeva se svaki oblik jedanput učinjenog, odnosno ponavljanog verbalnog ili neverbalnog ponašanja koje ima za posledicu stvarno ili potencijalno ugrožavanje zdravlja, razvoja i dostojanstva ličnosti deteta, učenika i odraslog.

Zanemarivanje i nemarno postupanje predstavlja propuštanje Škole ili zaposlenog da obezbedi uslove za pravilan razvoj deteta, učenika i odraslog.

Škola je dužna da odmah podnese prijavu nadležnom organu ako se kod dete­ta, učenika ili odraslog primete znaci nasilja, zlostavljanja ili zanemarivanja.

Član 7.

Fizičkim nasiljem smatra se: fizičko kažnjavanje deteta, učenika ili odras­log od strane zaposlenog, roditelja ili trećeg lica u Školi; svako ponašanje koje može da dovede do stvarnog ili potencijalnog telesnog povređivanja deteta, učenika, odraslog ili zaposlenog; nasilno ponašanje za poslenog prema detetu, učeniku ili odraslom, kao i učenika i odraslog prema drugom učeniku, odraslom ili zaposlenom.

Psihičkim nasiljem smatra se ponašanje koje dovodi dotrenutnog ili traj­nog ugrožavanja psihičkog i emocionalnog zdravlja i dostojanstva.

Socijalnim nasiljem smatra se isključivanje deteta, učenika i odraslog iz grupe vršnjaka i različitih oblika aktivnosti Škole.

Seksualnim nasiljem i zlostavljanjem smatra se ponašanje kojim se dete i učenik seksualno uznemirava, navodi ili primorava na učešće u seksualnim aktiv­nostima koje ne želi, ne shvata ili za koje nije razvojno dorastao ili se koristi za prostituciju, pornografiju i druge oblike seksualne eksploatacije.

Digitalnim nasiljem i zlostavljanjem smatra se zloupotreba informaciono komunikacionih tehnologija koja može da ima za posledicu povredu druge ličnosti i ugrožavanje dostojanstva i ostvaruje se slanjem poruka elektronskom poštom, sms-om, mms-om, putem veb-sajta (web site), četovanjem, uključivanjem u forume, socijalne mreže i drugim oblicima digitalne komunikacije.

Školajedužnadanadležnomorganuprijavisvakiobliknasilja, zlostav­lja­nja i zanemarivanja u Školipočinjenodstraneroditeljailitrećeglica u Školi.

Član 8.

U Školi je zabranjen svaki oblik nasilja i zlostavljanja o kojima govore Pra­vila, od strane učenika, roditelja ili odraslog lica, nad nastavnikom, stručnim saradnikom i drugim zaposlenim licima.

Zbog povrede zabrane iz stava 1. ovog člana protiv roditelja se podnosi pre­kršajna ili krivična prijava.

Član 9.

Postupanje u Školi kao odgovor na nasilje i zlostavljanje sprovodi se prema Protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje i zlostavljanje, koji utvrđuje sadržaj i načine sprovođenja preventivnih i interventnih aktivnosti, uslove i načine za procenu rizika, načine zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, a donosi ga ministar.

Prepoznavanje neverbalnih oblika zlostavljanja učenika od strane zaposlenog za vreme nege, odmora i rekreacije i drugih oblika vaspitno-obrazovnog rada vrši se na osnovu bližih uslova koje propisuje ministar.

Član 10.

U Školi je zabranjeno svako ponašanje kojim se vređa ugled, čast ili dosto­janstvo – zaposlenog prema detetu, učeniku i odraslom; deteta, učenika i odraslog pre­ma zaposlenom; roditelja ili trećeg lica prema zaposlenom; zaposlenog prema roditelju; deteta, učenika i odraslog prema drugom detetu, učeniku ili odraslom.

Direktor Škole (u daljem tekstu: direktor) dužan je da u roku od tri dana od dana saznanja za povredu zabrane iz stava 1. Ovog člana preduzme odgovarajuće aktiv­nosti i mere u okviru nadležnosti Škole.

Prepoznavanje ponašanja kojima se vređa ugled, čast ili dostojanstvo u Školi vrši se prema bližim uslovima o načinu prepoznavanja tavog ponašanja, koje zajednički propisuju ministar i ministar nadležan za ljudska i manjinska prava.

Postupanje Škole kada se posumnja ili utvrdi vređanje ugleda, časti ili do­sto­janstva, načine sprovođenja preventivnih i interventnih aktivnosti, uslove i načine za procenu rizika, načine zaštite i druga pitanja od značaja za zaštitu, pro­pisuje ministar.

Član 11.

Prema učenicima koji čine povrede obaveza učenika i povrede zabrana mogu se primenjivati samo one mere koje su utvrđene zakonom ili opštim aktom Škole.

Član 12.

U Školi je zabranjeno stranačko organizovanje i delovanje i korišćenje škol­skih prostorija u takve svrhe.

  1. PONAŠANJE ZAPOSLENIH

Član 13.

Zaposleni imaju obavezu da svojim radom, ukupnim ponašanjem i izgledom  doprinose ugledu Škole i razvijanju pozitivne atmosfere u Školi.

Član 14.

Svi zaposleni su obavezni:

1) da redovno i na vreme dolaze na posao;

2) da savesno obavljaju poslove svog radnog mesta;

3) da blagovremeno obaveštavaju direktora  ili sekre­ta­ra Škole o sprečenosti za rad;

4) da se uzdržavaju od radnji kojima se krše prava učenika i/ili drugih lica;

5) da se  staraju o ostvarivanju prava, obaveza i odgovornosti učenika;

6) da prijavljuju direktoru ili Školskom odboru kršenje prava učenika;

7) da dolaze na posao prikladno odeveni;

8) da pre ili za vreme rada ne uzimaju alkohol niti druga sredstva koja utiču na sposobnost za rad;

9) da ne puše u prostorijama Škole niti u školskom dvorištu;

10) da ne unose u Školu niti u školsko dvorište oružje ili druga opasna sred­stva kojima se može ugroziti život i telo učenika, zaposlenih i trećih lica ili se može naneti materijalna šteta;

11) da za vreme rada ne koriste mobilni telefon niti druga sredstva kojima se može omesti proces rada;

12) da ne oštećuju imovinu Škole, učenika, drugih zaposlenih, roditelja učenika i trećih lica;

13) da koriste sredstva Škole i potrošni materijal samo u službene svrhe;

14) da ne iznose školsku evidenciju, druga dokumenta, sredstva Škole niti potrošni materijal bez odobrenja direktora.

Član 15.

Nastavnik je obavezan da u Školu dođe najmanje 10 minuta pre početka časa.

Dežurni nastavnik je obavezan da u Školu dođe najmanje 20 minuta pre po­čet­ka nastave u smeni.

Član 16.

Dežurni nastavnik dežurstvo obavlja pre početka smene i za vreme svih odmora

Član 17.

Dežurni nastavnik:

1) stara se o održavanju  reda i o bezbednosti u školskoj zgradi i u školskom dvorištu;

2) preduzima mere u slučaju narušavanja reda ili ugrožavanja bezbednosti;

3) izdaje naloge dežurnim učenicima i pomaže im u radu;

4) radi ispunjavanja svojih obaveza, sarađuje s direktorom i drugim licima zaposlenim u Školi;

Član 18.

Dežurstvo se obavlja prema rasporedu dežurstva u skladu sa odlukom direktora škole a na predlog Nasatvničkog veća.

Član 19.

Domar je obavezan da, osim u vreme kada obavlja poslove u drugim delovima Škole ili koristi odmor u toku dnevnog rada, dežura u ulaznom holu Škole.

Član 20.

Čistačica je obavezna da pre i posle održavanja higijene u prostorijama u  kojima se odvija rad nastavnika i drugih zaposlenih, dežura u holu ili hodniku Ško­le, odnosno ispred prostorija u kojima održava higijenu.

Za vreme u koje čistačica koristi dnevni odmor ili je iz drugih razloga odsutna sa svog radnog mesta, druge čistačice preuzimaju nadzor nad njenim radnim mes­tom, u skladu sa rasporedom koji utvrđuje direktor Škole.

Član 21.

Domar i čistačice obavezni su da bez odlaganja obaveštavaju dežurnog nas­tav­nika, direktora ili sekretara  Škole o svakoj promeni koja može dovesti do narušavanja reda i bezbednosti u Školi.

 

III. PONAŠANJE UČENIKA

Član 22.

Učenici su obavezni:

1) da se pridržavaju Pravila i drugih opštih akata Škole u prostorijama Škole i školskom dvorištu, na drugom mestu na kojem se izvodi  obrazovno-vas­pit­ni rad, kao i na putu između kuće i Škole;

2) da se pridržavaju odluka organa Škole;

3) da postupaju po nalogu direktora, nastavnika i struč­nih saradnika;

4) da se za rešavanje problema u odnosima sa drugim učenicima, zaposlenima, roditeljima ili trećim licima obraćaju dežurnom nastavniku ili odeljenj­skom sta­rešini, a po potrebi i drugim licima zaposlenim u Školi;

5) da redovno pohađaju nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada i da uredno izvršavaju svoje školske obaveze;

6) da ne zakašnjavaju na nastavu niti na druge oblike obrazovno-vaspitnog rada;

7) da savesno rade na usvajanju znanja, veština i vrednosnih stavova propi­sa­nih školskih programom;

8) da prate sopstveni napredak i da izveštavaju o tome nastavnike i rodite­lje;

9) da u postupku ocenjivanja pokažu svoje stvarno znanje bez korišćenja raz­nih oblika prepisivanja i drugih nedozvoljenih oblika pomoći;

10) da ne ometaju izvođenje nastave i da ne napuštaju čas ili drugi oblik obrazovno-vaspitnog rada bez prethodnog odobrenja nastavnika;

11) da poštuju ličnost drugih učenika, nastavnika i ostalih zaposlenih u Ško­li;

12) da se uljudno ponašaju prema drugim učenicima, zaposlenima u Školi, roditeljima i trećim licima;

13) da se pristojno odevaju;

14) da blagovremeno pravdaju izostanke;

15) da čuvaju imovinu Škole i čistoću i estetski izgled školskih prosto­ri­ja i školskog dvorišta;

16) da se staraju o očuvanju životne sredine i da se ponašaju u skladu s pra­vi­lima ekološke etike;

17) da se uzdržavaju od unošenja bilo kakvih izmena u školskoj evidenciji;

18) da za vreme obrazovno-vaspitnog rada poštuju zabranu upotrebe mobilnog telefona i svih drugih sredstava kojima se može ometati rad;

19) da u zgradi Škole niti u školskom dvorištu, za vreme obavljanja obra­zov­no-vaspitnog rada van zgrade Škole i školskog dvorišta, kao ni na putu između kuće i  Škole, ne nose oružje ili druga opasna sredstva kojima se može ugroziti ži­vot i telo učenika, zaposlenih, roditelja i trećih lica ili se može naneti mate­rijalna šteta;

20) da se uzdržavaju od upotrebe duvana, alkohola, narkotičkih i sličnih sredstava i od podstrekavanja drugih učenika  na takvu upotrebu;

21) da se uzdržavaju od izazivanja tuče i učestvovanja u tuči;

22) da se uzdržavaju od izražavanja nacionalne, rasne i verske  netrpeljivos­ti;

 

Član 23.

Učenici su obavezni da budu u Školi najmanje pet minuta pre početka nas­tave ili drugog oblika obrazovno-vaspitnog rada.

Član 24.

Pet minuta pre početka nastave, na zvuk prvog zvona, učenici su obavezni da, raz­vrstani po odeljenjima, budu spremni za ulazak u Školu u skladu s nalogom dežur­nog nastavnika.

Za vreme hladnog i/ili kišovitog vremena, učenici se, u skladu sa odlukom dežurnog nastavnika, za odlazak na nastavu pripremaju u ulaznom  holu.

Član 25.

Na znak dežurnog nastavnika, učenici u redu i miru kreću prema  svojim uči­o­nicama.

U vreme oglašavanja drugog zvona, odnosno zvona za početak časa, učenici tre­ba da budu u svojim učionicama i da mirno čekaju dolazak nastavnika.

Ukoliko je reč o učionicama koje otključava nastavnik, učenici u redu i miru čekaju nastavnika ispred učionice.

Član 26.

Učenici koji su zakasnili na čas ne smeju se zadržavati u holovima, hod­ni­cima i drugim prostorijama Škole, nego u pratnji dežurnog učenika odlaze da pri­sus­tvuju času.

Član 27.

Po završetku školskih obaveza, učenici u redu i miru izlaze iz Škole.

Član 28.

Redar je obavezan da bude u učionici najmanje 20 minuta pre početka nastave.

Odeljenjski starešina svake nedelje određuje po  dva redara.

Redar:

1) provetrava učionicu pre početka nastave i za vreme velikog odmora i obav­lja druge radnje sa ciljem da se učionica pripremi za nastavu;

2) izveštava  nastavnika o odsutnim učenicima;

3) čuva lične predmete, knjige i pribor učenika;

4) prijavljuje nastavniku svaki nestanak ili oštećenje imovine Škole, uče­ni­ka ili zaposlenih lica;

5) obaveštava nastavnika o promenama koje mogu uticati na bezbednost uče­ni­ka i/ili drugih lica;

Član 29.

Dežurni učenik obavezan je da na mestu dežurstva bude najmanje 20 minuta pre početka nastave u smeni.

Dežurstvo se obavlja u ulaznom holu Škole, u  smeni  učenika drugog ciklusa.

Učenici su oslobođeni od nastave za dan na koji obavljaju dežurstvo.

Dežurstvo obavlja jedan dežurni učenik,  iz viših razreda, raspoređen u prizemlju  , po azbučnom redu u Dnevnicima rada.

Dežurni učenik:

1) evidentira roditelje učenika i treća lica koja ulaze u Školu, upisivanjem njihovih ličnih podataka i cilja  dolaska;

2) učenike koji su zakasnili na nastavu prati do učionice;

3) zvoni za ulazak u Školu, kao i za početak i kraj časa;

4) uočava sve promene koje mogu dovesti do narušavanja reda i bezbednosti u Ško­li i o njima bez odlaganja obaveštava dežurnog nastavnika, direktora ili sekretara Škole;

5) radi ispunjavanja svojih obaveza, sarađuje s direktorom, dežurnim nastavnikom i drugim licima zaposlenim u Školi;

Za dežurnog učenika ne može biti predložen učenik koji ima jednu ili više nedovoljnih ocena i/ili smanjenu ocenu  iz vladanja.

 

  1. PONAŠANJE RODITELJA I TREĆIH LICA

Član 30.

Roditelji i treća lica (u daljem tekstu: ostala li­ca) obavezni su da poštuju Pravila i druge opšte akte Škole.

Član 31.

Ostala lica obavezna su da se prilikom ulaska u školsku zgradu jave dežur­nom učeniku, radi evidentiranja.

Član  32.

Ostala lica obavezna su da se prema učenicima, zaposlenima i drugim lici­ma koja se zateknu u školskoj zgradi ili školskom dvorištu ponašaju uljudno.

Član 33.

Roditelji, pored obaveza koje su zajedničke za sva ostala lica, imaju i sledeće obaveze:

1) da blagovremeno obaveštavaju Školu o sprečenosti svog deteta da prisustvuje nastavi i da pravdaju izostanke svog deteta;

2) da na poziv organa Škole, pedagoga ili nastavnika dođu u Školu;

3) da redovno izmiruju novčana dugovanja prema Školi;

4) da redovno dolaze na roditeljske sastanke i da se interesuju za učenje i vla­danje svog deteta;

5) da učestvuju u radu organa Škole čiji su članovi;

 

 

 

 

 

 

 

  1. ZAVRŠNE ODREDBE

Član 34.

Danom stupanja na snagu Pravila prestaje da važi Pravila ponašanja u OŠ „Jovan Popović“ Inđija, zaveden pod brojem 151. od  06.03.2012. godine.

 

Član 35.

Pravila stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja na oglasnoj tabli Škole.

 

Predsednik Školskog odbora

__________________________

Slavica Krtolica

 

 

Pravila su zavedena pod delovodnim brojem 455, od 08.05.2018. godine, objavljena su na oglasnoj tabli Škole dana 08.05.2018. godine, a stupila su na snagu dana  16.05.2018. godine.

 

Sekretar Škole

_____________________