Sadržaj
- I. … OSNOVNE ODREDBE
- II. . PONAŠANJE ZAPOSLENIH
III. PONAŠANJE UČENIKA
- IV. PONAŠANJE RODITELJA UČENIKA I TREĆIH LICA
- V. . ZAVRŠNE ODREDBE
OSNOVNA ŠKOLA
«JOVAN POPOVIĆ»
Broj:______________
Datum:08. 05. 2018. godine
Na osnovu čl. 109. i 119. stav 1. tačka 1) Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja („Službeni glasnik RS“, broj 88/17) i člana 69. stav 1. tačka 1) Statuta Osnovne škole „Jovan Popović“ u Inđiji (u daljem tekstu: Škola), Školski odbor Škole, na sednici održanoj 08.05.2018. godine, jednoglasno je doneo:
P R A V I L A P O N A Š A NJ A U Š K O L I
- OSNOVNE ODREDBE
Član 1.
Pravilima ponašanja u Školi (u daljem tekstu: Pravila) uređuje se ponašanje i međusobni odnosi zaposlenih, učenika, roditelja odnosno drugih zakonskih zastupnika učenika (u daljem tekstu: roditelji) i trećih lica u Školi.
Član 2.
Poštovanjem Pravila obezbeđuje se uspešno odvijanje obrazovno-vaspitne delatnosti Škole, poboljšavaju se radna disciplina i bezbednost u Školi, čuvanje školske imovine i imovine učenika, zaposlenih, roditelja i trećih lica i doprinosi se povećanju ugleda Škole.
Član 3.
U Školi se neguju odnosi međusobnog razumevanja i uvažavanja ličnosti učenika, odraslih, zaposlenih i roditelja.
Zaposleni imaju obavezu da svojim radom i ukupnim ponašanjem doprinose razvijanju pozitivne atmosfere u Školi.
Član 4.
U Školi su zabranjene diskriminacija i diskriminatorsko postupanje, kojim se na neposredan ili posredan, otvoren ili prikriven način, neopravdano pravi razlika ili nejednako postupa, odnosno vrši propuštanje (isključivanje, ograničavanje ili davanje prvenstva), u odnosu na lice ili grupe lica, kao i na članove njihovih porodica ili njima bliska lica na otvoren ili prikriven način, a koji se zasniva na rasi, boji kože, precima, državljanstvu, statusu migranta, odnosno raseljenog lica, nacionalnoj pripadnosti ilietničkom poreklu, jeziku, verskim ili političkim ubeđenjima, polu, rodnom identitetu, seksualnoj orijentaciji, imovnom stanju, socijalnom i kulturnom poreklu, rođenju, genetskim osobenostima, zdravstvenom stanju, smetnji u razvoju i invaliditetu, bračnomi porodičnom statusu, osuđivanosti, starosnom dobu, izgledu, članstvu u političkim, sindikalnim i drugim organizacijama i drugim stvarnim, odnosno pretpostavljenim ličnim svojstvima, kao i po drugim osnovima utvrđenim zakonom kojim se propisuje zabrana diskriminacije.
Ne smatraju se diskriminacijom posebne mere uvedene radi postizanja pune ravnopravnosti, zaštite i napretka lica, odnosno grupe lica koja se nalaze u nejednakom položaju.
Škola je dužna da preduzme sve mere propisane zakonom kada se posumnja ili utvrdi diskriminatorno ponašanje u Školi.
Prepoznavanje oblika diskriminacije od strane zaposlenog, učenika, roditelja ili trećeg lica u Školi vrši se na osnovu bližih kriterijuma koje zajednički propisuju ministar nadležan za poslove obrazovanja (u daljem tekstu: ministar) i ministar nadležan za ljudska i manjinska prava.
Član 5.
U Školi su, premaza poslenom, učeniku,roditelju ili trećem licu, zabranjeni:
1) diskriminacija i diskriminatorno postupanje;
2) fizičko, psihičko, socijalno, seksualno, digitalno i svako drugo nasilje;
3) zlostavljanje i zanemarivanje;
4) ponašanje koje vređa ugled, čast ili dostojanstvo;
5) stranačko organizovanje i delovanje.
Član 6.
Pod nasiljem i zlostavljanjem podrazumeva se svaki oblik jedanput učinjenog, odnosno ponavljanog verbalnog ili neverbalnog ponašanja koje ima za posledicu stvarno ili potencijalno ugrožavanje zdravlja, razvoja i dostojanstva ličnosti deteta, učenika i odraslog.
Zanemarivanje i nemarno postupanje predstavlja propuštanje Škole ili zaposlenog da obezbedi uslove za pravilan razvoj deteta, učenika i odraslog.
Škola je dužna da odmah podnese prijavu nadležnom organu ako se kod deteta, učenika ili odraslog primete znaci nasilja, zlostavljanja ili zanemarivanja.
Član 7.
Fizičkim nasiljem smatra se: fizičko kažnjavanje deteta, učenika ili odraslog od strane zaposlenog, roditelja ili trećeg lica u Školi; svako ponašanje koje može da dovede do stvarnog ili potencijalnog telesnog povređivanja deteta, učenika, odraslog ili zaposlenog; nasilno ponašanje za poslenog prema detetu, učeniku ili odraslom, kao i učenika i odraslog prema drugom učeniku, odraslom ili zaposlenom.
Psihičkim nasiljem smatra se ponašanje koje dovodi dotrenutnog ili trajnog ugrožavanja psihičkog i emocionalnog zdravlja i dostojanstva.
Socijalnim nasiljem smatra se isključivanje deteta, učenika i odraslog iz grupe vršnjaka i različitih oblika aktivnosti Škole.
Seksualnim nasiljem i zlostavljanjem smatra se ponašanje kojim se dete i učenik seksualno uznemirava, navodi ili primorava na učešće u seksualnim aktivnostima koje ne želi, ne shvata ili za koje nije razvojno dorastao ili se koristi za prostituciju, pornografiju i druge oblike seksualne eksploatacije.
Digitalnim nasiljem i zlostavljanjem smatra se zloupotreba informaciono komunikacionih tehnologija koja može da ima za posledicu povredu druge ličnosti i ugrožavanje dostojanstva i ostvaruje se slanjem poruka elektronskom poštom, sms-om, mms-om, putem veb-sajta (web site), četovanjem, uključivanjem u forume, socijalne mreže i drugim oblicima digitalne komunikacije.
Školajedužnadanadležnomorganuprijavisvakiobliknasilja, zlostavljanja i zanemarivanja u Školipočinjenodstraneroditeljailitrećeglica u Školi.
Član 8.
U Školi je zabranjen svaki oblik nasilja i zlostavljanja o kojima govore Pravila, od strane učenika, roditelja ili odraslog lica, nad nastavnikom, stručnim saradnikom i drugim zaposlenim licima.
Zbog povrede zabrane iz stava 1. ovog člana protiv roditelja se podnosi prekršajna ili krivična prijava.
Član 9.
Postupanje u Školi kao odgovor na nasilje i zlostavljanje sprovodi se prema Protokolu postupanja u ustanovi u odgovoru na nasilje i zlostavljanje, koji utvrđuje sadržaj i načine sprovođenja preventivnih i interventnih aktivnosti, uslove i načine za procenu rizika, načine zaštite od nasilja, zlostavljanja i zanemarivanja, a donosi ga ministar.
Prepoznavanje neverbalnih oblika zlostavljanja učenika od strane zaposlenog za vreme nege, odmora i rekreacije i drugih oblika vaspitno-obrazovnog rada vrši se na osnovu bližih uslova koje propisuje ministar.
Član 10.
U Školi je zabranjeno svako ponašanje kojim se vređa ugled, čast ili dostojanstvo – zaposlenog prema detetu, učeniku i odraslom; deteta, učenika i odraslog prema zaposlenom; roditelja ili trećeg lica prema zaposlenom; zaposlenog prema roditelju; deteta, učenika i odraslog prema drugom detetu, učeniku ili odraslom.
Direktor Škole (u daljem tekstu: direktor) dužan je da u roku od tri dana od dana saznanja za povredu zabrane iz stava 1. Ovog člana preduzme odgovarajuće aktivnosti i mere u okviru nadležnosti Škole.
Prepoznavanje ponašanja kojima se vređa ugled, čast ili dostojanstvo u Školi vrši se prema bližim uslovima o načinu prepoznavanja tavog ponašanja, koje zajednički propisuju ministar i ministar nadležan za ljudska i manjinska prava.
Postupanje Škole kada se posumnja ili utvrdi vređanje ugleda, časti ili dostojanstva, načine sprovođenja preventivnih i interventnih aktivnosti, uslove i načine za procenu rizika, načine zaštite i druga pitanja od značaja za zaštitu, propisuje ministar.
Član 11.
Prema učenicima koji čine povrede obaveza učenika i povrede zabrana mogu se primenjivati samo one mere koje su utvrđene zakonom ili opštim aktom Škole.
Član 12.
U Školi je zabranjeno stranačko organizovanje i delovanje i korišćenje školskih prostorija u takve svrhe.
- PONAŠANJE ZAPOSLENIH
Član 13.
Zaposleni imaju obavezu da svojim radom, ukupnim ponašanjem i izgledom doprinose ugledu Škole i razvijanju pozitivne atmosfere u Školi.
Član 14.
Svi zaposleni su obavezni:
1) da redovno i na vreme dolaze na posao;
2) da savesno obavljaju poslove svog radnog mesta;
3) da blagovremeno obaveštavaju direktora ili sekretara Škole o sprečenosti za rad;
4) da se uzdržavaju od radnji kojima se krše prava učenika i/ili drugih lica;
5) da se staraju o ostvarivanju prava, obaveza i odgovornosti učenika;
6) da prijavljuju direktoru ili Školskom odboru kršenje prava učenika;
7) da dolaze na posao prikladno odeveni;
8) da pre ili za vreme rada ne uzimaju alkohol niti druga sredstva koja utiču na sposobnost za rad;
9) da ne puše u prostorijama Škole niti u školskom dvorištu;
10) da ne unose u Školu niti u školsko dvorište oružje ili druga opasna sredstva kojima se može ugroziti život i telo učenika, zaposlenih i trećih lica ili se može naneti materijalna šteta;
11) da za vreme rada ne koriste mobilni telefon niti druga sredstva kojima se može omesti proces rada;
12) da ne oštećuju imovinu Škole, učenika, drugih zaposlenih, roditelja učenika i trećih lica;
13) da koriste sredstva Škole i potrošni materijal samo u službene svrhe;
14) da ne iznose školsku evidenciju, druga dokumenta, sredstva Škole niti potrošni materijal bez odobrenja direktora.
Član 15.
Nastavnik je obavezan da u Školu dođe najmanje 10 minuta pre početka časa.
Dežurni nastavnik je obavezan da u Školu dođe najmanje 20 minuta pre početka nastave u smeni.
Član 16.
Dežurni nastavnik dežurstvo obavlja pre početka smene i za vreme svih odmora
Član 17.
Dežurni nastavnik:
1) stara se o održavanju reda i o bezbednosti u školskoj zgradi i u školskom dvorištu;
2) preduzima mere u slučaju narušavanja reda ili ugrožavanja bezbednosti;
3) izdaje naloge dežurnim učenicima i pomaže im u radu;
4) radi ispunjavanja svojih obaveza, sarađuje s direktorom i drugim licima zaposlenim u Školi;
Član 18.
Dežurstvo se obavlja prema rasporedu dežurstva u skladu sa odlukom direktora škole a na predlog Nasatvničkog veća.
Član 19.
Domar je obavezan da, osim u vreme kada obavlja poslove u drugim delovima Škole ili koristi odmor u toku dnevnog rada, dežura u ulaznom holu Škole.
Član 20.
Čistačica je obavezna da pre i posle održavanja higijene u prostorijama u kojima se odvija rad nastavnika i drugih zaposlenih, dežura u holu ili hodniku Škole, odnosno ispred prostorija u kojima održava higijenu.
Za vreme u koje čistačica koristi dnevni odmor ili je iz drugih razloga odsutna sa svog radnog mesta, druge čistačice preuzimaju nadzor nad njenim radnim mestom, u skladu sa rasporedom koji utvrđuje direktor Škole.
Član 21.
Domar i čistačice obavezni su da bez odlaganja obaveštavaju dežurnog nastavnika, direktora ili sekretara Škole o svakoj promeni koja može dovesti do narušavanja reda i bezbednosti u Školi.
III. PONAŠANJE UČENIKA
Član 22.
Učenici su obavezni:
1) da se pridržavaju Pravila i drugih opštih akata Škole u prostorijama Škole i školskom dvorištu, na drugom mestu na kojem se izvodi obrazovno-vaspitni rad, kao i na putu između kuće i Škole;
2) da se pridržavaju odluka organa Škole;
3) da postupaju po nalogu direktora, nastavnika i stručnih saradnika;
4) da se za rešavanje problema u odnosima sa drugim učenicima, zaposlenima, roditeljima ili trećim licima obraćaju dežurnom nastavniku ili odeljenjskom starešini, a po potrebi i drugim licima zaposlenim u Školi;
5) da redovno pohađaju nastavu i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada i da uredno izvršavaju svoje školske obaveze;
6) da ne zakašnjavaju na nastavu niti na druge oblike obrazovno-vaspitnog rada;
7) da savesno rade na usvajanju znanja, veština i vrednosnih stavova propisanih školskih programom;
8) da prate sopstveni napredak i da izveštavaju o tome nastavnike i roditelje;
9) da u postupku ocenjivanja pokažu svoje stvarno znanje bez korišćenja raznih oblika prepisivanja i drugih nedozvoljenih oblika pomoći;
10) da ne ometaju izvođenje nastave i da ne napuštaju čas ili drugi oblik obrazovno-vaspitnog rada bez prethodnog odobrenja nastavnika;
11) da poštuju ličnost drugih učenika, nastavnika i ostalih zaposlenih u Školi;
12) da se uljudno ponašaju prema drugim učenicima, zaposlenima u Školi, roditeljima i trećim licima;
13) da se pristojno odevaju;
14) da blagovremeno pravdaju izostanke;
15) da čuvaju imovinu Škole i čistoću i estetski izgled školskih prostorija i školskog dvorišta;
16) da se staraju o očuvanju životne sredine i da se ponašaju u skladu s pravilima ekološke etike;
17) da se uzdržavaju od unošenja bilo kakvih izmena u školskoj evidenciji;
18) da za vreme obrazovno-vaspitnog rada poštuju zabranu upotrebe mobilnog telefona i svih drugih sredstava kojima se može ometati rad;
19) da u zgradi Škole niti u školskom dvorištu, za vreme obavljanja obrazovno-vaspitnog rada van zgrade Škole i školskog dvorišta, kao ni na putu između kuće i Škole, ne nose oružje ili druga opasna sredstva kojima se može ugroziti život i telo učenika, zaposlenih, roditelja i trećih lica ili se može naneti materijalna šteta;
20) da se uzdržavaju od upotrebe duvana, alkohola, narkotičkih i sličnih sredstava i od podstrekavanja drugih učenika na takvu upotrebu;
21) da se uzdržavaju od izazivanja tuče i učestvovanja u tuči;
22) da se uzdržavaju od izražavanja nacionalne, rasne i verske netrpeljivosti;
Član 23.
Učenici su obavezni da budu u Školi najmanje pet minuta pre početka nastave ili drugog oblika obrazovno-vaspitnog rada.
Član 24.
Pet minuta pre početka nastave, na zvuk prvog zvona, učenici su obavezni da, razvrstani po odeljenjima, budu spremni za ulazak u Školu u skladu s nalogom dežurnog nastavnika.
Za vreme hladnog i/ili kišovitog vremena, učenici se, u skladu sa odlukom dežurnog nastavnika, za odlazak na nastavu pripremaju u ulaznom holu.
Član 25.
Na znak dežurnog nastavnika, učenici u redu i miru kreću prema svojim učionicama.
U vreme oglašavanja drugog zvona, odnosno zvona za početak časa, učenici treba da budu u svojim učionicama i da mirno čekaju dolazak nastavnika.
Ukoliko je reč o učionicama koje otključava nastavnik, učenici u redu i miru čekaju nastavnika ispred učionice.
Član 26.
Učenici koji su zakasnili na čas ne smeju se zadržavati u holovima, hodnicima i drugim prostorijama Škole, nego u pratnji dežurnog učenika odlaze da prisustvuju času.
Član 27.
Po završetku školskih obaveza, učenici u redu i miru izlaze iz Škole.
Član 28.
Redar je obavezan da bude u učionici najmanje 20 minuta pre početka nastave.
Odeljenjski starešina svake nedelje određuje po dva redara.
Redar:
1) provetrava učionicu pre početka nastave i za vreme velikog odmora i obavlja druge radnje sa ciljem da se učionica pripremi za nastavu;
2) izveštava nastavnika o odsutnim učenicima;
3) čuva lične predmete, knjige i pribor učenika;
4) prijavljuje nastavniku svaki nestanak ili oštećenje imovine Škole, učenika ili zaposlenih lica;
5) obaveštava nastavnika o promenama koje mogu uticati na bezbednost učenika i/ili drugih lica;
Član 29.
Dežurni učenik obavezan je da na mestu dežurstva bude najmanje 20 minuta pre početka nastave u smeni.
Dežurstvo se obavlja u ulaznom holu Škole, u smeni učenika drugog ciklusa.
Učenici su oslobođeni od nastave za dan na koji obavljaju dežurstvo.
Dežurstvo obavlja jedan dežurni učenik, iz viših razreda, raspoređen u prizemlju , po azbučnom redu u Dnevnicima rada.
Dežurni učenik:
1) evidentira roditelje učenika i treća lica koja ulaze u Školu, upisivanjem njihovih ličnih podataka i cilja dolaska;
2) učenike koji su zakasnili na nastavu prati do učionice;
3) zvoni za ulazak u Školu, kao i za početak i kraj časa;
4) uočava sve promene koje mogu dovesti do narušavanja reda i bezbednosti u Školi i o njima bez odlaganja obaveštava dežurnog nastavnika, direktora ili sekretara Škole;
5) radi ispunjavanja svojih obaveza, sarađuje s direktorom, dežurnim nastavnikom i drugim licima zaposlenim u Školi;
Za dežurnog učenika ne može biti predložen učenik koji ima jednu ili više nedovoljnih ocena i/ili smanjenu ocenu iz vladanja.
- PONAŠANJE RODITELJA I TREĆIH LICA
Član 30.
Roditelji i treća lica (u daljem tekstu: ostala lica) obavezni su da poštuju Pravila i druge opšte akte Škole.
Član 31.
Ostala lica obavezna su da se prilikom ulaska u školsku zgradu jave dežurnom učeniku, radi evidentiranja.
Član 32.
Ostala lica obavezna su da se prema učenicima, zaposlenima i drugim licima koja se zateknu u školskoj zgradi ili školskom dvorištu ponašaju uljudno.
Član 33.
Roditelji, pored obaveza koje su zajedničke za sva ostala lica, imaju i sledeće obaveze:
1) da blagovremeno obaveštavaju Školu o sprečenosti svog deteta da prisustvuje nastavi i da pravdaju izostanke svog deteta;
2) da na poziv organa Škole, pedagoga ili nastavnika dođu u Školu;
3) da redovno izmiruju novčana dugovanja prema Školi;
4) da redovno dolaze na roditeljske sastanke i da se interesuju za učenje i vladanje svog deteta;
5) da učestvuju u radu organa Škole čiji su članovi;
- ZAVRŠNE ODREDBE
Član 34.
Danom stupanja na snagu Pravila prestaje da važi Pravila ponašanja u OŠ „Jovan Popović“ Inđija, zaveden pod brojem 151. od 06.03.2012. godine.
Član 35.
Pravila stupaju na snagu osmog dana od dana objavljivanja na oglasnoj tabli Škole.
Predsednik Školskog odbora
__________________________
Slavica Krtolica
Pravila su zavedena pod delovodnim brojem 455, od 08.05.2018. godine, objavljena su na oglasnoj tabli Škole dana 08.05.2018. godine, a stupila su na snagu dana 16.05.2018. godine.
Sekretar Škole
_____________________